Generelle vilkår
Radonova Laboratories AB, (”Radonova”) driver websitet radonova.dk og radonline.com og dertilhørende sider (”Websitet”).
- Generelt
- Disse generelle vilkår (”Vilkårene”) gælder, når du som forbruger (”Kunden”) foretager en bestilling via Websitet.
- Sælgeren forbeholder sig ret til i enkelte tilfælde at nægte eller ændre en Kundes bestilling (f.eks. hvis Kunden har oplyst forkerte personoplysninger og/eller har betalingsanmærkninger).
- Sælgeren tager forbehold for slutsalg og eventuelle billede- og stavefejl på Websitet, eksempelvis fejl i produktbeskrivelse eller teknisk specifikation, fejlagtige priser, samt prisjusteringer (såsom ændrede priser fra leverandører, valutaændringer). Sælgeren har når som helst ret til at rette sådanne eventuelle fejl og til at ændre eller opdatere oplysningerne. Al billedinformation på Websitet skal udelukkende betragtes som illustrationer. Sådanne illustrationer kan ikke garanteres at gengive det antal varer, som Kunden modtager eller varens eksakte udseende, funktioner eller oprindelse.
- Websitet ejes af Radonova. Indholdet på Websitet ejes af Radonova eller dennes Samarbejdspartnere eller dennes licensgivere. Informationen er beskyttet ved bl.a. love om immaterielle rettigheder og markedsrettigheder. Det indebærer, at varemærke, firmanavn, produktnavn, billeder og grafik, design, layout samt information om varer, tjenester og andet indhold ikke må kopieres eller anvendes uden skriftligt godkendelse fra Radonova.
- Aftale og Bestilling
- For at kunne foretage et køb via Websitet, skal Kunden acceptere Vilkårene. Ved at acceptere Vilkårene forpligter Kunden sig til at følge Vilkårene i deres helhed, og godkender at vedkommende har sat sig ind i informationen om personoplysningerne, samt givet samtykke til brugen af personoplysninger i henhold til Radonovas Integritetspolitik.
- Kundeoplysninger m.m.
- Hvis Radonova mistænker, at Kunden misbruger sin brugerkonto eller sine login-oplysninger eller på en anden måde bryder Vilkårene, har Radonova ret til at udelukke Kunden. Radonova har også ret til at tildele Kunden nye login-oplysninger.
- Priser, afgifter og betaling
- Ved bestilling via Websitet gælder de priser, som bliver oplyst på Websitet.
- Kunden kan betale på de måder, som er oplyst på Websitet. Sælgeren har ret til at tage betaling af Kunden allerede i forbindelse med bestillingen, hvis ikke fakturabetaling eller anden lignende betalingsform er valgt af Kunden. Ved fakturabetaling kan der blive foretaget en kreditundersøgelse. Du bliver i sådanne tilfælde informeret om dette. Radonova forbeholder sig ret til ikke altid at tilbyde alle betalingsformer og til at ændre betalingsform, hvis det, som Kunden har valgt, af en eller anden årsag ikke fungerer ved køb eller Kunden ikke bliver godkendt til den valgte betalingsform.
- Kampagner og tilbud
- Sælgeren kan fra tid til anden tilbyde kampagner på Websitet, som kan have gunstigere vilkår end dem, der fremgår af disse Vilkår, f.eks. vedrørende betaling eller længere fortrydelsesret. Disse gunstigere vilkår gælder så længe, kampagnen er aktiv, og for de specifikke varer som angives af Sælgeren i tilknytning til kampagnen. Sælgeren forbeholder sig ret til når som helst at tilbagekalde sådanne kampagner. Ved afslutning eller tilbagekaldelse af en kampagne gælder disse Vilkår uden ændringer. Tilbud på specifikke varer på Websitet gælder i en begrænset periode og så længe lager haves.
- Levering og transport
- Varer, som er på lager, leveres normalt inden for det antal arbejdsdage, som er oplyst på Websitet.
- Fortrydelsesret
- Ved køb af varer på Websitet gælder der altid 14 dages fortrydelsesret i overensstemmelse med gældende forbrugerbeskyttelse. Det medfører, at Kunden har ret til at fortryde sit køb ved at meddele det inden 14 dage fra det tidspunkt, hvor Kunden eller Kundens repræsentant har taget imod den bestilte vare (fortrydelsesfristen).
- Fortrydelsesretten gælder ikke for flg. varetyper:
- varer, som er fremstillet iflg. Kundens anvisninger eller som på anden vis har fået et tydeligt personligt præg;
- varer med brudt forsegling, som ikke kan afleveres, fordi detektoren er eksponeret.
- Hvis Kunden fortryder et køb, som er foretaget via Websitet, skal Kunden, inden fortrydelsesfristen udløber, sende en klar og tydelig meddelelse til Radonova på flg. e-mail-adresse kundeservice [at] radonova.dk. Kunden skal angive sit navn, sin adresse og anden relevant information, f.eks. ordrenummer, fakturanummer og navn på varen i meddelelsen.
- Ved udøvelse af fortrydelsesretten betaler Kunden returfragten og er ansvarlig for varens tilstand, efter Kunden har modtaget varen og under returfragten. Varan skal sendes retur inden 14 dage fra den dato, hvor meddelelsen om udøvelse af fortrydelsesretten er givet til Radonova. Varen skal sendes godt indpakket, i fin tilstand og i original forpakning.
- Iblandt kan Sælgeren tilbyde gratis retur for bestemte varer. Hvis gratis retur gælder, fremgår det af den aktuelle vareside på Websitet.
- Når Kunden fortryder sit køb, betales det beløb, som Kunden betalte for varen, tilbage til Kunden. Undtagelser gælder for eventuelle ekstra leveringsomkostninger som følge af, at Kunden har valgt en anden leveringsform end den standardlevering, som Sælgeren tilbyder.
- Sælgeren betaler hurtigst muligt beløbet tilbage, dog senest inden 30 dage fra og med den dato Kundens meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten blev modtaget. Sælgeren skal dog vente med tilbagebetalingen, indtil Sælgeren har modtaget varen, eller Kunden har påvist, at varen er tilbagesendt, f.eks. ved en modtagelseskvittering. Tilbagebetalingen foretages til Kunden via det betalingsalternativ, som Kunden har valgt, forudsat at der ikke er truffet anden aftale, eller at der er forhindringer i forhold til en sådan tilbagebetaling.
- Garanti og reklamation
- Reklamationsretten dækker varer, som er fejlbehæftede i henhold til gældende forbrugerbeskyttelse. Kunden, der ønsker at gøre fejl i bestillingen gældende, skal kontakte Sælgeren hurtigst muligt, efter fejlen er opdaget, via de kontaktoplysninger, som er angivet på Websitet. Reklamationer, som foretages inden for to måneder fra, Kunden har opdaget fejlen, anses altid som værende indberettet i god tid.
- Sælgeren står for returfragten for godkendte reklamationer.
- Når varer med reklamation er returneret og reklamationen er godkendt, skal Sælgeren yde kompensation til Kunden i overensstemmelse med gældende forbrugerbeskyttelse. Sælgeren tilstræber, at det sker inden 30 dage fra det tidspunkt, hvor Sælgeren har modtaget reklamationen, men det kan tage længere tid afhængigt af varetypen. Sælgeren forbeholder sig ret til at nægte en reklamation, hvis det viser sig at varen ikke er fejlbehæftet i henhold til gældende forbrugerbeskyttelse. Ved reklamationer følger Sælgeren retningslinjer fra Almene Klagenævn eller tilsvarende nævn i andre europæiske lande, se www.arn.se, Mere information findes på www.konsumentverket.se.
- Force Majeure
- Sælgeren er ikke ansvarlig for forsinkelser pga. af omstændigheder, som Sælgeren ikke kan råde over, såsom f.eks. almindelig arbejdskonflikt, krig, brand, lynnedslag, terrorangreb, ændrede myndighedsbestemmelser, tekniske problemer, fejl i el-/tele-/dataforbindelser eller anden kommunikation, samt fejl eller forsinkelse i tjenester fra underleverandør pga. omstændigheder, som er oplyst. Disse omstændigheder skal udgøre fritagelsesgrund, som medfører frigørelse fra skadeserstatning og andre sanktioner Hvis en sådan situation opstår, oplyser Sælgeren det til Kunden, dels i starten og dels i slutningen af perioden for den aktuelle situation. Hvis omstændigheden har varet længere end to måneder, har både Kunden og Sælgeren ret til at ophæve købet med umiddelbar virkning.
- Ændringer af Vilkårene
- Sælgeren forbeholder sig ret til at foretage ændringer i disse Vilkår på hvilket som helst tidspunkt. Ændringer gælder fra det tidspunkt, hvor Kunden har accepteret Vilkårene (i forbindelse med et nyt køb eller ved besøg på Websitet), alternativt 30 dage efter, at Sælgeren har informeret Kunden om ændringerne. Sælgeren anbefaler dog, at Kunden holder sig opdateret på Websitet regelmæssigt for at blive varslet om eventuelle ændringer af Vilkårene.
- Ugyldighed
- Hvis en kompetent domstol, myndighed eller voldgiftsnævn finder, at en bestemmelse i disse Vilkår er ugyldig eller ikke-eksigibel, skal denne bestemmelse og alle øvrige bestemmelser være gældende og håndhæves retsligt i den udstrækning, som anvendelig lov tillader det. De bestemmelser, som betegnes som ugyldige eller som ikke kan håndhæves retsligt, blive erstattet af relevante juridiske vejledninger og råd.
- Lovvalg og tvist
- Tvister skal i første omgang løses i konsensus efter drøftelse med Sælgerens kundetjeneste. Ved eventuel tvist følger Sælgeren beslutninger fra Almene Klagenævn eller tilsvarende nævn i andre europæiske lande.
- Tvist vedrørende tolkningen eller anvendeligheden af disse Vilkår skal tolkes i henhold til svensk lov og Almene Klagenævn, eller i sidste instans af en almindelig domstol.
Integritetspolitik
Personoplysninger
Radonova værner om din personlige integritet, og tilstræber altid at beskytte dine personoplysninger på bedst mulig vis. Det er Radonovas målsætning at følge alle til enhver tid gældende love og regler for beskyttelse af personlige oplysninger. Denne politik hjælper dig bl.a. med at forstå, hvilken slags information Radonova indsamler, og hvordan den anvendes. Ved at godkende dette dokument på Websitet i forbindelse med køb eller afgivelse af oplysninger, giver du samtykke til behandling af dine personoplysninger i henhold til nedenstående.
Radonova Laboratories AB, 556690-0717, Box 6522, Rapsgatan 25 (besøgsadresse), SE-751 38 Uppsala, Sverige er personoplysningsansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger.
Hvilke personoplysninger behandler vi, og hvordan anvender vi dine personoplysninger?
Vi behandler de personoplysninger, som du giver eller har givet til os, eller som vi har indsamlet på Websitet via cookies, med det formål at håndtere dine køb og leve op til vores forpligtelser over for dig som kunde.
Oplysningerne kan også anvendes til identifikation, direct marketing, kundeundersøgelser, nyhedsbreve og til statistiske formål. Oplysningerne kan også anvendes til fremsendelse pr. post, sms og e-mail, samt til markedsføring og information via telefon, hvis du ikke har sagt nej til dette. Du kan når som helst kontakte os for at afbryde markedsføringen over for dig som kunde.
Hvis en radonmåling viser forhøjet indhold af radon i en bygning, kan Sælgeren muligvis kontakte Kunden med forslag om foranstaltninger, som kan reducere radonindhold. Kontakten finder sted efter ordre fra Sælgeren og kan foretages af et eksternt konsulentfirma, som tilbyder foranstaltningstjenester. Kontakten skal ses som en ekstra service, og Kunden er ikke tvunget eller bundet til at acceptere tilbudet, som præsenteres.
Oplysningerne kan endvidere blive brugt til at analysere købsvaner med det formål at forsyne dig med relevant information og markedsføring, samt for at forbedre Websitet, betalingsløsninger og betalingsprocesser. Behandling med det formål at forbedre betalingsløsninger og betalingsprocesser kan inkludere behandling, hvor dine personoplysninger overføres til andre virksomheder indenfor Radonovas koncern og tredjepartsleverandører for at indgå som analysegrundlag. Personoplysningerne kan da også blive samkørt med oplysninger fra andre registre, f.eks. kreditoplysningsregistre.
Brugen af oplysningerne kan indebære samkøring med andre registre, både indenfor og udenfor EU, samt at dine personoplysninger overføres til, og behandles af, andre virksomheder indenfor Radonovas koncern, samt Radonovas samarbejdspartnere i ovennævnte ærinde og i overensstemmelse med gældende love og regler. Oplysningerne kan også blive samkørt eller delt med myndigheder eller vores samarbejdspartnere til f.eks. tryk og distribution, samt betalingsformidlere og kreditinstitutioner til betaling eller kreditoplysning. Radonova udviser altid største forsigtighed i sådanne tilfælde.
Hvis hele eller dele af Radonovas virksomhed bliver solgt eller integreret med en anden virksomhed, kan dine personoplysningerne blive givet til vores rådgivere, eventuel køber og dennes rådgivere og videregives til virksomhedens nye ejer.
Hvordan beskytter vi dine personoplysninger?
For at opbevare de personoplysninger vi behandler i sikker forvaring, har vi vedtaget flere sikkerhedsforanstaltninger: Vi har implementeret sikkerhedsrutiner og tekniske og organisatoriske tiltag for at beskytte dine personoplysninger. Desuden har vi nødvendige firewalls og antivirusprogrammer for at beskytte og forhindre utilstedelig adgang til netværket.
Adgang til, opdatering og rettelse af dine personoplysninger
Du har iflg. gældende personoplysningsbeskyttelse ret til én gang pr. kalenderår gratis at få besked om, hvilke personoplysninger som behandles om dig, uanset hvordan disse er indsamlet. Hvis du vil have sådanne oplysninger, skal du indsende en skriftlig anmodning til os. Anmodningen skal iflg. gældende personoplysningsbeskyttelse sendes underskrevet af dig pr. post til den adresse, som er angivet på Websitet. Den kan altså ikke sendes pr. e-mail.
Radonova sikrer, at dine personoplysninger er korrekte og opdaterede. Hvis nogen af de oplysninger, du har indsendt til Radonova ændrer sig, f.eks. hvis du ændrer din e-mail-adresse, navn eller betalingsoplysninger, eller hvis du vil opsige din brugerkonto, bedes du give Radonova de korrekte oplysninger ved at sende en e-mail til: kundeservice [at] radonova.dk. Du har når som helst ret til at anmode om, at personoplysningerne bliver rettet, blokeret eller slettet.
Ændringer i Integritetspolitik
Radonova forbeholder sig retten til når som helst at foretage ændringer i denne Integritetspolitik i den udstrækning, ændringerne er nødvendige for at råde bod på forstyrrelser eller for at opfylde nye juridiske eller tekniske krav.